Golfkönyök - fajtái, kialakulása, tünetei, diagnosztizálása, kezelése, megelőzése

A golfkönyök a könyökfájdalom egyik lehetséges, ritkábban előforduló oka. A felkarcsont könyökízületi végének külső és belső oldalán egy-egy csontkiemelkedés, bütyök található. Az alkarhajlító izmok inai a belső oldali dudoron tapadnak. A golfkönyök az itt tapadó inak és a tapadás helyén levő csonthártya gyulladása. 

A golfkönyök fajtái

A könyökgyulladás súlyossága, kiterjedése, időtartama szerint csoportosítható.

  1. Heveny íngyulladás frissen kialakult betegség, a könyök belső oldalán tapadó inat érinti.

  2. A gyulladás a felkarcsont belső oldalán levő bütyök csonthártyáját is érinti.

  3. Krónikus állapot esetén a gyulladás elhúzódik, vagy rendszeresen visszatér. Az ín heges, meszes, zsugorodott.

Mitől alakul ki a golfkönyök?

A golfkönyök betegség kialakulásának elsődleges oka az alkar hajlító izmainak, azok inainak túlerőltetése. A túlerőltetés létrejöhet:

  • sporttevékenységnél, golfozásnál, más, dobó mozdulattal járó sportnál, például kézilabdázás, baseball, gerelyhajítás során,

  • új ütő, labda bevezetésekor, újfajta terhelés megjelenésekor,

  • az edzés hirtelen emelésekor,

  • amatőr sportolóknál, újrakezdőnél,

  • bármilyen más, nem megszokott, megerőltető, huzamos ideig végzett monoton tevékenység során, például kalapálás, kertészkedés, szegecselés után,

  • foglalkozási ártalomként (például ácsoknál, kovácsoknál, műszerészeknél).

golfkönyök kialakulása

Milyen tünetekkel jár a golfkönyök?

A golfkönyök legjellegzetesebb tünete a fájdalom helye és az azt kiváltó mozdulatok:

  • a könyök belső oldalán jelentkezik a fájdalom,

  • ökölbe szorításkor, a csukló befelé fordításakor, a kisujj felé kisugározva, 

  • erőtlenné válik a kar és a kéz,

  • krónikus állapotnál nemcsak terheléskor, hanem éjjel is jelentkezhet a fájdalom,

  • nyomásra érzékeny az alkar és a könyök belső oldala.

Hogyan diagnosztizálják a golfkönyököt?

Az orvos kikérdezi a beteget a tünetekről és a kórelőzményről, valamint fizikálisan megvizsgálja a beteg testrészt, mozgathatóságát, behatárolja fájdalom helyét. Ennek alapján történik a diagnosztizálás és a terápia tervezése.

Hogyan kezelhető a golfkönyök?

A golfkönyök kezelési tervében a fájdalom- és gyulladáscsillapítás mellett a mozgástartomány helyreállítása, a terhelhetőség visszanyerése a cél. Konzervatív terápiák és műtéti lehetőség között az orvos az állapot függvényében dönt.

  • A túlerőltetett izmokat, inakat pihentessük. Kerüljük a kiváltó mozdulatokat, kössük fel az alkart rögzítősínben, pólyában.

  • Fájdalom- és gyulladáscsillapítás történhet jegeléssel, borogatással, krémekkel, tapaszokkal, szükség esetén akár szteroidos injekciózással.

  • Gyógytorna, fizikoterápia, taping gyorsítja a természetes gyógyulás ütemét.

  • Amennyiben a konzervatív módszerek nem hoztak jelentős javulást két-három hét alatt, műtét is szükségessé válhat. Altatásban végzett, egynapos sebészeti eljárás során a megrövidült, hegesedett, meszesedett ínt leválasztják a tapadás helyéről, ez azonnal megszünteti a feszülést. Rövid ideig tartó gipszrögzítés után gyógytorna segíti a teljes regenerálódást.

Hogyan előzhető meg a golfkönyök?

A golfkönyök megelőzéséért kerüljük azokat az egyoldalú, túlzott megterhelést jelentő mozgássorral járó tevékenységeket, amelyek az alkar hajlító izmát veszik igénybe.

  • Sportolás előtt melegítsünk be, utána ne hagyjuk el a levezető nyújtást.

  • Ne emeljük hirtelen az edzésmennyiséget.

  • Újrakezdés, pihető, sérülés miatti kihagyás után különösen ügyeljünk a fokozatosság elvére.

  • Munka közben végezzünk időnként néhány pihentető, ellentétes jellegű nyújtó mozdulatot.

  • Használjunk könyökpántot a könyök tehermentesítésére.

  • A fáradás jeleire hagyjuk abba a munkát, és csak pihentetés után folytassuk.

Mit kell tudnunk még a golfkönyökről?

A konzervatív terápia sikeressége érdekében mielőbb forduljunk orvoshoz, és kezdjük meg már kisebb tünetek esetén is a kezelést. A golfkönyök kezelésében kiemelt szerepe van a funkcionális gyógytornának, mert ez nyújtja a megrövidült izmokat, inakat, erősíti a terhelhetőséget. Amennyiben a későbbiekben is végezzük a kiváltó tevékenységet (sport, munka) a gyógytorna folyamatos végzésével (erősítés, nyújtás, lazítás, ellentétes izmok foglalkoztatása, helyes terhelés elsajátítása) megelőzhető a kiújulás.