Az izomegyensúly hiánya - fajtái, okai, tünetei, kezelése, és megelőzése

Az izomegyensúly hiánya testünk különböző részein okozhat fájdalmas krónikus mozgásszervi panaszokat. A szimmetrikus és harmonikusan fejlett izomzat, a tónusos és fázisos izompárok egyensúlya biztosítja a test stabilitását és jól funkcionáló, fájdalommentes mozgásképességét. Bármelyik izomcsoport kihasználatlansága gyengüléshez, sorvadáshoz vezet, más izmok túlterhelése azok feszességét, megerősödését okozza. Számos ízületi és gerincpanasz hátterében áll ilyen egyenlőtlenség.

Az izomegyensúly hiányának fajtái

Az izomegyensúly felborulása történhet a test függőleges szimmetriatengelye mentén, a tónusos és fázisos izomzat egyensúlyának megbomlásával, illetve az egyes izomcsoportok aránytalan fejletlensége/túlfejlődése által.

  1. Izomaszimmetria - a test jobb és bal oldalán, első és hátsó felén egyenlőtlenül fejlett izmok 

  2. Izomrenyheség és túlfeszülés/túlterhelés - a testtartásért felelős tónusos izmok feszesek,  a gyors mozgásban részt vevők inaktívak

  3. Izomrétegek eltérő fejlettsége - a mélyizmok gyengék, a felszíni izmok a látvány kedvéért túlfejlesztettek

  4. Hajlító és feszítő izmok egyenlőtlen fejlettsége - bármelyik izomcsoportnál előfordulhat, gyakori a combfeszítő és -hajlító izomnál

Mitől alakul ki az izomegyensúly hiánya?

Az izomegyensúly hiánya, illetve felborulása hosszabb idő alatt történik, és több tényező együttes következménye is lehet:

  • gerincferdülés, 

  • lúdtalp,

  • tartáshiba,

  • ülő életmód,

  • munkavégzéssel járó kényszertesttartás (számítógépes munka, fogorvos, kozmetikus, stb)

  • egyenlőtlen terhelés,

  • mozgáshiány, 

  • egyoldalú izomfejlesztés

izomegyensúly hiánya

Milyen tünetekkel jár az izomegyensúly hiánya?

Az izomegyensúly hiánya akár látható is, emellett mozgásszervi, sőt azon túlmenő panaszokat is okozhat.

  • Aszimmetria látható az izomzaton: egyik oldalon vagy a test hátsó felén nagyobb az izomtömeg, vagy egyik oldalon rövidültek az izomrostok, a másikon megnyúltak.

  • Gerincferdülés látható jele az egyik oldalon magasabban levő váll és/vagy csípő.

  • Hátfájás,

  • térdfájás is lehet a tünete, melyet az izomegyensúly hiányában kialakult porckopás okoz.

  • Légzési elégtelenség a mellkas izmainak renyhesége miatt.

Hogyan diagnosztizálják az izomegyensúly hiányát?

Az izomegyensúly hiányára legtöbbször akkor derül fény, amikor a következmények már jelentősek. Általában egyéb károsodás hátterében álló kiváltó okok után kutatva merül fel a gyanú, hogy azokat az izomegyensúly hiánya (is) okozza.

  • Az izomegyensúly diagnózisához a panaszok  összegyűjtése jelenti az első lépést. Az orvos kikérdezi a beteget az életmódja felől is.

  • Már meglévő mozgásszervi és izomzati betegségek utalhatnak az izomegyensúly hiányára.

  • Az orvos szemrevételezi, valamint fizikális vizsgálattal ellenőrzi az izmok fejlettségét, funkcióképességét, szimmetriáját.

Hogyan kezelhető az izomegyensúly hiánya?

Az izomegyensúly okozta panaszok esetében a fájdalom áll az első helyen, ennek csillapítása máris megkönnyebbülést jelent. Lényegi, az izomegyensúly hiányát megszüntető kezelés az izmok helyes fejlesztésével hosszú időt vesz igénybe, hiszen az izomegyensúly hiánya is évek alatt alakult ki. Következő lépés az izomegyensúly hiányában kialakult következményes károsodások gyógyítása.

  • Fájdalomcsillapító krémek, tapaszok, fizikoterápiás kezelések, masszázs, fürdő enyhítik a fájdalmat, de mozgás nélkül csak időleges, alkalmi, tüneti eredményt érnek el.

  • Gyógytornász segítségével sajátítsuk el, majd állandósítsuk a helyes testtartást, a már kialakult helytelen testtartáson korrigáló gyógytornával javíthatunk.

  • Szakszerű segítség (gyógytornász, edző) bevonásával fejlesszük az eddig nem használt, fejletlen, sorvadt izmokat.

  • Aszimmetria esetén fokozatos terheléssel eddzük a fejletlen oldalt.

  • Az úszás (helyes mozgástechnikával) javasolt korrekciós és kiegészítő sport.

  • A munkavégzés során törekedjünk a minél helyesebb testtartásra a munkavégzés körülményeinek kialakításával.

  • Ne használjunk ún. tartásjavító hevedert, pántot, mert ezek az ernyedt izmokat kényszerhelyzetbe húzzák, és továbbra is felmentik őket a munkavégzés alól.

Hogyan előzhető meg az izomegyensúly hiánya?

Sportolás, munkavégzés, ülés során folyamatosan ügyeljünk a helyes testtartásra, az izmok egyenletes terhelésére, az egyoldalúság kompenzálására.

  • Ülőmunka mellett minden nap végezzünk aktív testmozgást. 

  • Mozgásszegény életmód esetén fokozatosan, de minél előbb térjünk át a napi minimum fél-egy óra testmozgásra.

  • Változatos mozgásformákat vezessünk be a mindennapjainkba.

  • Egyoldalú megterhelést jelentő munka vagy sport esetén a másik oldal mozgatásával gondoskodjunk a kompenzálásról.

Mit kell tudnunk még az izomegyensúly hiányáról?

Az izomegyensúly fogalmának és fontosságának megértésében segít, ha ismerjük egyes izmaink funkcióit. A tónusos vagy mélyizmok biztosítják a testtartást, zsugorodásra, összehúzódásra, merevségre hajlamosak, ezért nyújtásra van szükségük.

Edzetlenségük látható az előreeső hasfalon, vállakon, illetve ezek következménye a gerincferdülés is. A fázisos izmok látható izmaink, csak az állandó használat tartja erőnlétükön, ennek hiányában sorvadnak. Mindkét izomtípust foglalkoztatnunk kell az izomegyensúly kialakításához.