Az izomláz kialakulása és tünetei -
Mit tehetek ellene?

Az izomláz mindenki számára ismerős, átmeneti állapot. Az akaratlagos mozgást végző harántcsíkolt, korábban kevésbé használt izomzatban jön létre erőteljesebb izommunka után. Az izomláz elnevezés kissé pontatlan (nem jelent lázat), de az izmok gyulladásos állapotára helyesen utal. Az izomlázzal járó fájdalom a mozgást követően fél-egy nappal jelentkezik, és legfeljebb egy hétig tart, fokozatosan csökkenő intenzitás mellett. Kialakulásának okára és kezelésére az utóbbi évek friss kutatásainak eredményeképpen több magyarázat és javaslat is született.

Az izomláz fajtái

Az izomláz fajtáit aszerint különböztethetjük meg, hogy mely izomcsoportban jelentkezik. Előfordulhat súlyosabb eset, amikor szinte az egész test valamennyi izmát érinti. 

Mitől alakul ki az izomláz? 

Az izomláz kialakulásának magyarázatára több elmélet is létezik. Oka nem teljesen ismert, a különböző okok (biokémiai folyamatok és az izmok apró fizikális sérülései) pedig egymással párhuzamosan, együttesen is állhatnak a háttérben. 

  • Korábban egyértelműen az izommunka során felszabadult és az izmokban lerakódott tejsavat okolták az izomláz megjelenéséért.

  • A frissebb kutatási eredmények emellett az izomrostokban keletkezett mikrosérüléseket teszik felelőssé az izomláz kialakulásában.

  • A szövetek rossz vérellátottsága, oxigénhiánya, anyagcseretermékek lerakódása, savas környezet mind közrejátszik a tünetek megjelenésében.

  • A korábban edzetlen vagy kevésbé használt izmok szokatlan megterhelése a közvetlen kiváltó ok.

Milyen tünetekkel jár az izomláz?

Az izomláz legjellegzetesebb tünete az izmok tompa fájdalma, mely akkor jelentkezik, ha az érintett izmot használni kezdjük.

  • izommerevség,

  • izommozgás korlátozottsága,

  • a fájdalom az izommunkát követően fél-egy nappal jelentkezik,

  • fokozatosan enyhülő jellegű,

  • megnehezíti, kellemetlenné teszi az izom mozgatását

izomláz tünetei

Hogyan diagnosztizálják az izomlázat?

Az izomlázat általában felismerik a laikusok is a tünetek és korábbi tapasztalatok alapján, és rendszerint nem jelent akkora problémát, hogy orvoshoz forduljanak vele. Az öndiagnózisnál figyeljünk a tünetekre, és forduljunk orvoshoz, ha a fájdalom nem enyhülő jellegű, nem múlik el egy héten belül, hanem tartósan, azonos (vagy fokozódó) erősséggel fennáll. Ebben az esetben valóban orvosi feladat a más, izmokat (is) érintő betegségektől való elhatárolás, az izomfájdalom hátterében ugyanis számos más betegség is állhat.

Izomláz ellen mit érdemes tenni?

A kialakulás okainak feltárásához hasonlóan a kezelésére is többféle javaslat született. Fő kérdés, hogy az izmokat kímélni kell-e vagy éppen ellenkezőleg, ráterheléssel, megdolgoztatással múlik-e hamarabb az izomláz. Egyértelmű, hogy a vérkeringés fokozása serkenti a gyógyulási folyamatokat és az anyagcseretermékek ürülését, fokozza az izmok oxigén- és tápanyag-ellátottságát. Ennek érdekében

  • kíméletesen mozgassuk és nyújtsuk az érintett izmokat,
  • izomlázas napokban úszással oldjuk meg a napi edzéstervet,
  • vérkeringést serkentő, fájdalomcsillapító, gyulladáscsökkentő krémmel masszírozzuk át a területet,
  • szaunázással támogathatjuk az anyagcserét,
  • bő folyadékfogyasztással, izotóniás italokkal, antioxidánsokat tartalmazó italokkal (pl. meggylé) gondoskodjunk az izmok tápanyagellátásáról.
izomláz ellen

Hogyan előzhető meg az izomláz?

Az izomláz megelőzésében nagy szerepet játszik az általános edzettség és a terhelés fokozatos bevezetése. A megelőzés érdekében

  • mindennapos mozgással tartsuk testünk izmait folyamatos használatban,
  • a megszokottnál csak kicsivel emeljük egyszerre az izommunkát,
  • edzés előtt végezzünk bemelegítést, utána nyújtást,
  • egyenletesen terheljük a test izmait, kerüljük egyes izomcsoportok túlterhelését, egyoldalú terhelését.

Mit kell tudnunk még az izomlázról?

Az izomláz fontos figyelmeztető jel: edzettségünkre, izmaink renyheségére utal, ha már kisebb szokatlan mozgás (kerti munka, nagyobb séta) is izomlázat okoz. Ebben az esetben indokolt, hogy a napi mozgást fokozatosan vezessük be az életünkbe. 

Edzett izomzat mellett (akár sportolóknál) jelentkező izomláz az egyenlőtlen izommunkára utal: bizonyos izomcsoportok kimaradnak a terhelésből. Javasolt kiegészítő mozgásformát választani más sportágból.