Az izomrövidülés fajtái, okai és tünetei

Az izomrövidülés egy speciális izomreakció. Izommunka során az izom eredését és tapadását (az izom két végpontját) közelítjük egymáshoz. Jelentősebb megterhelés, sport során hosszabb ideig végezzük ezt az izommunkát. Az izmok a megfeszülés során rövidülnek. Amennyiben ezt nem követi nyújtás, az izmok a feszes, megrövidült állapotban maradnak. Ha rendszeresen csak izomfeszítés történik, az izmok megrövidülése állandósult állapottá válhat.

Az izomrövidülés fajtái

Az izomrövidülést csoportosíthatjuk a kiváltó oka vagy az érintett testrész, valamint a fennálló helyzet jellege szerint.

A kiváltó ok szerint az izomrövidülés lehet:

  • sporttevékenység következménye

  • mozgásszegény életmód következménye

Az izomrövidülés jellege szerint lehet:

  • akut, frissen kialakult izomfeszülés nap végére

  • krónikus, az izmok letapadtak, a megrövidült állapotban merevedtek meg.

Bármelyik izmot érintheti, mégis s jellegzetes helyek:

  • vádli, talp,

  • alkar hajlító- és nyújtóizom,

  • csuklyás izom,

  • combhajlító és -feszítő izom

izomrövidülés

Az izomrövidülés okai - mitől alakul ki?

Az izomrövidülés több okra, akár izomsérülésre is visszavezethető. Végső oka az izmok tartós feszülése, összehúzódása, amit különböző tevékenységek válthatnak ki.

  • sporttevékenység nyújtás nélkül,
  • csak az izomerő és az izmok térfogatának növelését célzó edzés,
  • mozgásszegény életmód,
  • állandó izomfeszüléssel járó munka,
  • rossz testtartás, 
  • kompenzáló testtartás
  • munkavégzés során merev testtartás
  • munkaállomás rossz kialakítása miatti kényszertartás
  • magas sarkú cipő tartós viselete

Milyen tünetekkel jár az izomrövidülés?

Az izomrövidülés általános tünete a fájdalom.

  • A fájdalom az izomrövidülés helyén érezhető.
  • A feszes, megrövidült nyaki izmok, csuklyás izom merevsége fejfájást okoz.
  • Hátfájás, vádli, talp fájdalma a károsodott izom helyétől függően
  • Merevség, mozgástartomány korlátozódása, aszimmetriája: a megrövidült izom oldalán szűkebb a mozgástér
  • A feszes izmok sérülékenysége, izomhúzódás, izomszakadás, izomegyensúly felborulásának rizikója nő.
  • Izomletapadások, csomók alakulnak ki.

Hogyan diagnosztizálják az izomrövidülést?

A betegek  általában csak akkor fordulnak ilyen jellegű panaszokkal orvoshoz, ha már hosszabb ideje fennállnak, tartós a fájdalom. Az orvos kikérdezi a beteget, fizikális módszerrel megvizsgálja a fájdalmas területet: megtapogatja az izmokat, izomletapadásokat. passzív és aktív mozgatással ellenőrzi a merevséget. 

Hogyan kezelhető az izomrövidülés?

A kezelés célja a feszültség oldása, fájdalomcsillapítás, izomletapadások megszüntetése, hosszabb távon az ismétlődés megelőzése, helyes testtartás kialakítása.

  • fájdalomcsillapítás krémmel, borogatással, fájdalomcsillapítóval
  • az izom lassú, óvatos nyújtása a feszültség oldására
  • masszírozással oldhatók a letapadások
  • helyes testtartás elsajátítása szükség esetén gyógytornásszal
  • nagyon ritkán kerül sor műtétre, a letapadt izmok felszabadítására, az izmokat rögzítő inak meghosszabbítására.

Hogyan előzhető meg az izomrövidülés?

Az izomrövidülést tudatos, jól felépített edzéssorral, nyújtással, gyengéd levezetéssel, napi legalább félórás intenzív mozgással, előzhetjük meg leginkább. A betegek sokszor már legalább egyszer megtapasztalták a tüneteket, amikor a következő fájdalmas következményeket megelőzésére gondolnak.

  • Edzés után nyújtógyakorlatokkal állítsuk vissza eredeti anatómiai helyzetébe a megterhelés következtében megrövidült  izmokat.
  • Ülő munka mellett rendszeresen végezzünk (a munkát rendszeres időközönként megszakítva) nyújtógyakorlatokat.
  • A nap végén nyújtással lazítsuk el az izmokat.
  • Gyógytornász segítségével sajátítsuk el a helyes testtartást.
  • Alakítsunk ki ergonómikus munkaállomást, hogy ne kényszertartásban rögzüljenek az izmok.

Mit kell tudnunk még az izomrövidülésről?

Masszázzsal, meleg fürdővel oldhatjuk a fájdalmat, ellazíthatjuk ugyan az izmokat, a megrövidülést csak a nyújtás szünteti meg. Minden izomtevékenység vagy ülőmunkával töltött nap után végezzünk nyújtógyakorlatokat a krónikus izomrövidülés megelőzésére.

Amennyiben már krónikus izomrövidülés kialakult, csak fokozatosan, óvatosan, lassan végezzük a nyújtást, gyógytornásztól sajátítsuk el a gyakorlatokat. Ahogy a krónikus izomrövidülés is hosszú idő alatt alakult ki, a helyreállítása is időigényes.