Porckorong kiboltosulás: fajtái, kialakulása, tünetei, kezelése, megelőzése

A porckorong kiboltosulás a gerincsérvet megelőző kórállapot. A gerinccsigolyák között elhelyezkedő porcok belső része  egy kocsonyás mag, melyre többrétegű rostos lemezek borulnak, a kettő együtt, mint egy gyűrű, rugalmas és mozgékony összeköttetést biztosít a csigolyáknak.

Ha a porckorong víztartalma csökken, keményebbé válik, veszít rugalmasságából. Belső kocsonyás magja kisebbé válik, ellapul, a porckorong elmozdul helyéről, kiboltosul. Akkor okoz tüneteket, ha a kitüremkedés olyan területet nyom, ahol sok érzékelő végződés van. 

A porckorong kiboltosulás fajtái

A porckorong kiboltosulás a gerinc különböző szakainak csigolyáit érintheti, különböző irányban történhet, és a folyamatnak különböző stádiumai vannak, eszerint osztályozható a betegség.

Az elmozdulás iránya szerint:

  1. A porckorong belső magja felfelé és lefelé változtatja a helyét (Schmorl-hernia).
  2. A porckorong anyaghiányain keresztül előrefelé és hátrafelé is kiboltosulhat a belső mag.

Az elmozdulás mértéke szerint:

  1. Előboltosulásról beszélünk, ha a kocsonyás mag hátraboltosul, de a porcos gyűrű ép.
  2. Kiboltosulásról, előesésről van szó, ha a belső mag excentrikusan kiboltosul, de a procos gyűrű ép marad.

Melyik gerincszakaszt érinti:

  1. Ülőmunka esetén leginkább a nyaki és derékszakaszt.
  2. Ágyéki szakaszt trauma esetén, fizikai megterhelés következményeként

Mitől alakul ki a porckorong kiboltosulás?

A porckorong kiboltosulás részben együtt jár az életkor előrehaladtával. Már harminc éves korunkra jellemző, hogy a porckorongok folyadékot veszítenek, ezáltal ellapulnak, veszítenek épségükből, rugalmasságukból. Általában éveken keresztül tartó tényezők együttes hatása adódik össze, mire a tünetek jelentkeznek. Rizikófaktort jelent:

  • a helytelen testtartás, 
  • renyhe izomzat,
  • rossz terhelés a mindennapi mozgások vagy akár sportolás során,
  • ülő életmódból, 
  • örökletes tényezők,
  • foglalkozási ártalom (vibrációval, törzscsavarással járó munka)
  • huzamos ideig tartó terhelés,
  • tartósan kevés folyadékfogyasztás
  • sportolásból, fizikai munkából eredő terhelés

Milyen tünetekkel jár a porckorong kiboltosulás?

A porckorong kiboltosulás hosszú időn át rejtve maradhat. Akkor okoz tüneteket, ha a kitüremkedés olyan területet nyom, ahol sok érzékelő végződés van. 

  • hátfájás a kiboltosulás helyén
  • az alsó végtagokba kisugárzó fájdalom
  • a nyomás alá került ideggyökök gyulladást, mozgáskorlátozottságot okozhatnak

Hogyan diagnosztizálják a porckorong kiboltosulást?

Sok esetben véletlenszerűen, egyéb okból derül fény a porckorong kiboltosulásra, máskor a panaszok vezetnek a diagnózishoz. Fontos a kórelőzmény és a beteg kikérdezése, ezután következnek a képalkotó vizsgálatok. A röntgen a csontos elváltozásokat mutatja ki, ez más ortopédiai betegségektől elkülönítő, kizáró diagnózist ad. A rétegfelvétel a lágyrészek, porckorongok, izmok, inak állapotáról nyújt információt. Szükség lehet MRI vizsgálatra is.

Hogyan kezelhető a porckorong kiboltosulás?

A porckorong kiboltosulás kezelésénél első helyen áll a fájdalomcsillapítás, és a folyamat megállítása. A fájdalom megszüntetése mellett az a cél, hogy elkerüljük a rossz testtartást, elsajátítsuk az izmok helyes használatát, a mindennapi mozgásformák helyes kivitelezését, ezáltal felszabaduljon a gerinc a terhelés alól. Ez konzervatív terápiával történik:

  • mindennapos gyógytorna
  • masszázs, manuálterapeuta kezelés
  • úszás
  • testsúlycsökkentés
  • has-, far- és hátizmok erősítése
  • helyes testtartás elsajátítása
Porckorong kiboltosulás kezelése

Hogyan előzhető meg a porckorong kiboltosulás?

Helyes életmóddal sokat tehetünk a gerinccsigolyák közötti porckorongok épségének megőrzéséért.

  • Folyadékfogyasztás. A porcok épségének feltétele a testsúlynak megfelelő folyadékfogyasztás: tíz testsúlykilogrammonként minimum 3-5 dl naponta. A vízhiányos állapot miatt nem tudnak feltöltődni a porcok, keményebbek és terhelésre sérülékenyebbek lesznek. 
  • Mozgás. A WHO ajánlása szerint hetente 2,5 óra, azaz naponta félórás, kardió jellegű terhelést is magában foglaló mozgás az egészségmegőrzéshez javasolt minimum. Az úszás különösen ajánlott, a  gerincet tehermentesítő, hátizmokat erősítő mozgásforma.[1]
  • Helyes ülés. Állítsuk be a helyes testtartást biztosító munkaállomást, és szakítsuk meg gyakran felállással, járkálással az egész napos ülőmunkát.
  • Testsúlykontroll. Őrizzük meg vagy érjük el a testtömeg indexünk szerinti ideális testsúlyt.

Gyakran Ismételt Kérdések

Engem is érinthet a porckorong kiboltosulás?

Akár évekig tartó folyamat végeredményeképpen jelentkezhetnek a tünetek. Hosszú időn keresztül állnak fenn a kiboltosuláshoz vezető tünetek. Mindenki veszélyeztetett, aki a megelőzéshez ajánlott javaslatokat figyelmen kívül hagyja. A rizikófaktor annál nagyobb, minél több pontban hágjuk át az egészségmegtartás szabályait.